Kancelaria Notarialna Danuta Raduszewska Notariusz znajduje się w Nidzicy pod adresem ul. Ogrodowa 1 lok. II, Nidzica.
NAJCZĘŚCIEJ ZADAWANE W KANCELARII PYTANIA:
Co robi notariusz?
Notariusz przygotowuje , redaguje i odczytuje stronom przed podpisaniem teksty aktów notarialnych oraz dokonuje poświadczeń własnoręczności składanych podpisów, pozostawania osoby przy życiu lub w określonym miejscu i zgodności kserokopii z okazanymi dokumentami. W uzasadnionych przypadkach – pod warunkiem zaistnienia szczególnych okoliczności lub też w sytuacji gdy wymaga tego charakter czynności prawnej, istnieje możliwość dokonania czynności notarialnej poza siedzibą Kancelarii np. w domu, szpitalu bądź w firmie klienta.
Co to jest akt notarialny i co zawiera?
Akt notarialny (np. umowa sprzedaży, darowizny, testament, protokół, oświadczenie, pełnomocnictwo) jest dokumentem sporządzanym w języku polskim przez notariusza i zawiera: datę i miejsce zawarcia, dane notariusza, dane stron aktu, opis stanu prawnego i faktycznego , oświadczenia woli stron, stwierdzenie, że akt został odczytany, przyjęty i podpisany, podpisy biorących udział w akcie oraz podpis notariusza. W przypadku gdy strona aktu nie zna języka polskiego jego treść zostaje przed podpisaniem , przetłumaczona przez biegłego tłumacza. Osoby głuche, głuchonieme, niewidome, nieumiejące lub niemogące pisać także mogą po spełnieniu dodatkowych warunków (przywołanie biegłego, wskazanej przez nich osoby zaufanej itp.) być stronami aktu notarialnego. Oryginały aktów notarialnych nie mogą być wydawane poza miejsce ich przechowywania.
Co to jest wypis?
Wypis aktu notarialnego stanowi wierne - identyczne powtórzenie oryginału (praktycznie kopia) i w naszym systemie prawnym posiada moc prawną oryginału. Wypis podpisuje notariusz, opatruje pieczęcią i parafuje na złączach. Strony oraz inne podmioty uprawnione otrzymują po zakończeniu czynności wypisy sporządzonego aktu notarialnego, zaś jego oryginał pozostaje przez okres 10 lat w kancelarii, a następnie jest przekazywany do archiwum właściwego Sądu.
Jak przygotować się do wizyty w kancelarii notarialnej?
Do sporządzenia aktów notarialnych niezbędne są różnego rodzaju dokumenty (szczegóły - zakładka dokumenty), a w przypadku gdy dokonujemy czynności za osobę trzecią (nawet najbliższą) także upoważnienie – pełnomocnictwo. Dlatego, by wizyta u notariusza przebiegła sprawnie i efektywnie, lepiej wcześniej dowiedzieć się, które z nich są wymagane, np. przez zapoznanie się z zakładką dokumenty lub bezspośrednio telefonicznie.
Poprzez kontakt telefoniczny z Kancelarią można uzyskać informację o wymaganych dokumentach, potrzebnych do sporządzenia aktu notarialnego - umowy (darowizny, sprzedaży) ustalić termin spotkania w celu złożenia dokumentów i bezpłatnej konferencji z notariuszem, który po zapoznaniu się z dokumentami szczegółowo poinformuje o wysokości opłat notarialnych, sądowych i należnych podatków.
Na czym polega tajemnica notarialna?
Notariusz jest obowiązany zachować w tajemnicy okoliczności sprawy, o których powziął wiadomość ze względu na wykonywane czynności notarialne i obowiązek ten trwa także po odwołaniu notariusza.
Obowiązek zachowania tajemnicy ustaje, gdy notariusz składa zeznania jako świadek przed sądem, chyba, że ujawnienie tajemnicy zagraża dobru państwa albo ważnemu interesowi prywatnemu. W tych wypadkach od obowiązku zachowania tajmnicy może zwolnić notariusza Minister Sprawiedliwości.
Czy dziecko może podróżować za granicę z jednym z rodziców, bądź wyłącznie w towarzystwie osoby trzeciej(osób trzecich) i jakie dokumenty są potrzebne?
Jeżeli dziecko będzie podróżowało w towarzystwie obydwojga rodziców i przez cały czas pobytu za granicą będzie przebywało pod ich opieką, nie jest konieczne posiadanie (poza dokumentami tożsamości np. paszportem) innego dokumentu poświadczającego zgodę rodziców na podróżowanie dziecka za granicę.
W innych przypadkach, albo gdy nasze dziecko podróżuje z innymi krewnymi (dziadkowie, wujkowie itp.) bądź z osobami całkowicie mu obcymi, wymagana jest zgoda rodzica czy też rodziców na podróżowanie dziecka za granicę poświadczona notarialnie.
Ponadto - na wypadek zachorowania bądź nieszczęśliwego wypadku dziecka – zalecamy klientom złożenie odrębnego oświadczenia, w którym rodzic/rodzice upoważnią drugiego rodzica/osobę (lub osoby), w której/których towarzystwie dziecko podróżuje za granicę do podejmowania wszelkich niezbędnych i koniecznych decyzji związanych z leczeniem dziecka poza granicami kraju i uzyskiwaniem niezbędnych informacji o jego stanie zdrowia.
Obydwu tych czynności można dokonać praktycznie „na poczekaniu”, po uprzednim telefonicznym uzgodnieniu z sekretariatem kancelarii.
Czy można samemu sporządzić testament i gdzie go przechowywać?
Można sporządzić własnoręczny testament, przechowywać go w sobie tylko znanym miejscu bądź też przekazać Osobie, którą się powołało do spadku. Zalecamy jednak zdecydowanie sporządzanie testamentów w formie aktu notarialnego, które ograniczają do minimum możliwość skutecznego kwestionowania po śmierci woli testatora, na przykład powołując się na jego stan psychiczny, naciski ze strony potencjalnych spadkobierców czy też inne okoliczności. Testament notarialny przechowywany jest przez dziesięć lat w kancelarii notarialnej, a następnie (jak każdy inny akt notarialny) przekazywany do archiwum właściwego sądu rejonowego.
Czy i jak można „przenieść własność” nieruchomości lub innego składnika majątku na wypadek śmierci?
Można i w tym celu należy sporządzić testament w formie aktu notarialnego zawierający tak zwany „ zapis windykacyjny”, w którym wskaże się osobę, która ma po śmieci Spadkodawcy nabyć określony składnik majątku oraz dokładnie go opisać, podając na przykład numer księgi wieczystej. Zapis będzie skuteczny, jeżeli wskazany składnik majątku będzie własnością osoby sporządzającej testament - w chwili jej śmierci.
Co to jest notarialny rejestr testamentów?
Uchwałą Krajowej Rady Notarialnej uruchomiony został Notarialny Rejestr Testamentów (NORT), który prowadzony jest w formie elektronicznej. Każdorazowo, przy sporządzaniu testamentu notariusz informuje o jego istnieniu i pyta spadkodawcę, czy chce, by informacja o dokonaniu tej czynności, trafiła do rejestru . Wpis taki jest bezpłatny ale dostęp do niego wymaga pośrednictwa notariusza. Testator, może w każdej chwili zażądać usunięcia wpisu z rejestru. Niezarejestrowany testament jest tak samo ważny jak ten wpisany do NORT.
Jak ustanowić rozdzielność majątkową między małżonkami?
Rozdzielność majątkową można ustanowić w drodze postępowania sądowego lub w formie aktu notarialnego, który można sporządzić także przed zawarciem związku małżeńskiego (intercyza przedślubna, która staje się skuteczna z chwila zawarcia małżeństwa). Do jej ustanowienia koniecznym jest jednoczesne stawienie się małżonków czy też przyszłych małżonków u notariusza. Zwracamy uwagę, że wprowadzenie rozdzielności majątkowej wyłącza możliwość wspólnego rocznego rozliczenia podatkowego małżonków. Oprócz ustanowienia rozdzielności, która skutkuje wyłączeniem wspólności ustawowej między małżonkami, można w drodze umowy notarialnej wspólność ustawową np. rozszerzyć. Umowa majątkowa małżeńska może być w każdym czasie zmieniona albo rozwiązana. W razie jej rozwiązania w czasie trwania małżeństwa, powstaje między małżonkami wspólność ustawowa, chyba że strony postanowią inaczej.
Jakie są i od czego zależą koszty czynności prawnych dokonywanych przez notariusza?
Wysokość tzw. taksy notarialnej, tj. maksymalnej stawki dopuszczalnej za dokonanie przez notariusza danej czynności notarialnej, została uregulowana w rozporządzeniu Ministra Sprawiedliwości z 28 czerwca 2004 r. w sprawie maksymalnych stawek taksy notarialnej. Ograniczenie dotyczy zatem jedynie górnej granicy taryfy. Stawki proponowane w naszej kancelarii zależą od wartości danej czynności notarialnej (chyba, że chodzi np. o sporządzenie pełnomocnictwa, testamentu, umowy majątkowej małżeńskiej, protokołów) oraz od stopnia trudności i złożoności danej czynności oraz ilości osób stawających do aktu notarialnego. Warto zwrócić uwagę, że opłata notarialna to tylko część kosztów danej czynności, do których należą także pobierane przez notariusza podatki: od czynności cywilnoprawnych i darowizn, podatek VAT od wynagrodzenia notarialnego oraz opłaty sądowe. W przeciwieństwie do taksy notarialnej, podatki i opłaty sądowe nie podlegają negocjacjom.
Klient ma prawo zdecydować o wyborze konkretnej kancelarii notarialnej. Sugerujemy jednak żeby dokonując wyboru nie traktować ceny jako jedynego bądź najważniejszego kryterium, albowiem nierzadko przedmiotem czynności jest dorobek naszego całego życia.
Jak przedstawia się ochrona danych osobowych w kancelarii notarialnej?
Administratorem danych jest Notariusz prowadzący Kancelarię tj, Danuta Raduszewska
prowadząca Kancelarię Notarialną w Nidzicy (13-100 Nidzica, ul. Ogrodowa 1 lok. Ⅱ.
Pracownicy Kancelarii Notarialnej są upoważnieni do przetwarzania danych osobowych
oraz zobowiązani do zachowania tajemnicy zawodowej.
Dane osobowe Klientów Kancelarii Notarialnej zbierane są bezpośrednio od Klientów
i przetwarzane przez Kancelarię Notarialną celem przygotowania, utrwalenia i rejestracji dokonywanych czynności notarialnych -zgodnie z Ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 roku
o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 1997r Nr 133,poz.883 ze zm.) oraz Ustawą z dnia
14 lutego 1991 roku Prawo o notariacie (Dz.U. z 1991 r Nr 22 poz.91 ze zm.).
Odbiorcami danych osobowych Klientów Kancelarii Notarialnej są w szczególności Strony czynności notarialnej , a także podmioty wymienione w akcie notarialnym.
Z mocy ustawy do otrzymania wypisów aktów notarialnych zawierających dane osobowe stron czynności notarialnej oraz treść czynności notarialnej uprawnione są także:
1.sądy rejonowe, sądy wieczystoksięgowe, urzędy gmin , starostwa powiatowe właściwe ze
względu na miejsce położenia nieruchomości będącej przedmiotem czynności ,
2.urząd skarbowy właściwy ze względu na siedzibę Kancelarii Notarialnej gdy czynność
może spowodować powstanie zobowiązania podatkowego,
3.spółdzielnia mieszkaniowa właściwa dla spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu
/domu jednorodzinnego - będącego przedmiotem czynności.
Przygotowując się do dokonania czynności notarialnej oraz finalnie dokonując czynności notarialnej Klienci Kancelarii Notarialnej obowiązani są do podania swoich danych osobowych w szczególności tych pozwalających stwierdzić tożsamość osób stawających przed Notariuszem oraz ich umocowanie do dokonywania czynności -podstawa prawna tego obowiązku zawarta jest w art.85 Ustawy z dnia 14 lutego 1991 roku Prawo o notariacie (Dz.U. z 1991 r, Nr 22,poz.91 ze zm.),który stanowi:
§ 1. Przy dokonywaniu czynności notarialnej notariusz jest zobowiązany stwierdzić
tożsamość osób biorących udział w czynności.
§ 2. Stwierdzenie powinno nastąpić na podstawie prawem przewidzianych dokumentów a w
braku takich dokumentów-w sposób wyłączający wszelką wątpliwość co do określenia
tożsamości osoby biorącej udział w czynności notarialnej.
§ 3. Sposób stwierdzenia tożsamości notariusz określi w sporządzonym dokumencie.
Klientom Kancelarii Notarialnej przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz do ich poprawiania.
Jednocześnie informujemy, że dokumenty obejmujące dokonane czynności notarialne notariusz archiwizuje w Kancelarii Notarialnej przez okres 10 lat od dokonania czynności lub do chwili zaprzestania działalności Kancelarii (jeśli jest to okres krótszy niż 10 lat), a następnie zgodnie z treścią art.90 § 1 Ustawy z dnia 14 lutego 1991 roku Prawo o notariacie (Dz.U.1991,Nr 22,poz.91 ze zm) przekazuje je na przechowania do archiwum ksiąg wieczystych właściwego Sądu Rejonowego.
Więcej informacji udzielamy w siedzibie kancelarii notarialnej przy ulicy Ogrodowej 1 lok II, Nidzica.
Copyright © 2015 Kancelaria Notarialna Danuta Raduszewska. Wszelkie prawa zastrzeżone.